SPEERPUNTEN 2015 – 2016?
- We gaan onderzoeken hoe we de onderzoekende houding van de S10+ medewerkers kunnen vergroten; Er is veel geschreven over onderwijs aan allochtone leerlingen in achterstandsituaties. Het is een complex probleem waarbij oplossingen niet voor de hand liggen. We moeten het dus zelf gaan ontdekken en uitvinden. Dat is ook een uitdaging. Het samen op onderzoek uitgaan vergroot de kans succes. Het eigenaar zijn van een probleem vergroot ook de betrokkenheid. Betrokkenheid is een belangrijke hefboom.
- We onderzoeken de link tussen de S10+ onderzoekende houding en New Pedagogies for Deep Learning (NPDL). Voor meer info zie intranetsite DHS projecten.
- Twintig leerkrachten volgen momenteel de interne leergang Ontwerpend en Onderzoekend leren.
- Sturen op data blijft belangrijk, de lat hoog leggen is namelijk bewezen effectief. Dit doen we bij S10+ onder andere door de monitorgesprekken en de Critical Friend gesprekken.
- We koppelen data aan het HRM beleid; het in verbinding staan (S10+ en DHS) is essentieel voor succes.
- We gaan kijken of we onderling leerkrachten op een andere S10+ school kunnen inzetten; doel is gebruikmaken van aanwezige expertise en minder afhankelijk zijn van ondersteuning van buitenaf. We hopen tevens dat het kostenbesparend werkt.
- Kijken in de klas en feedback geven aan de leerkracht gebeurt op alle S10+ scholen; reflectie- en interactiemomenten vanuit een ondersteunende omgeving zijn belangrijk en effectief. Dit gebeurt binnen de Gezamenlijke Professionele Leer Gemeenschap (GPLG).
- Er is een aparte GPLG VVE, voor kwaliteitsmedewerkers VVE en IB-ers onderbouw.
- Alle leerkrachten analyseren de data en overleggen er over met elkaar. Samen zoeken ze naar verbetering van proces en inhoud, met ondersteuning van de Instructial Leader en/of het verbeterteam; sociaal leren is immers effectief.
- De focus ligt op begrijpend lezen en rekenen, hier valt nog winst te behalen voor alle scholen. NT2 inzichten worden hierin meegenomen. Bij spelling en technisch lezen hebben we laten zien dat we de didactische vaardigheden om opbrengstgericht te werken in huis hebben.
- We delen inhoudelijke personele en inhoudelijke kennis en expertise.
- Intranet S10+ wordt gebruikt door verbeterteamleden en leerkrachten; werkdruk is een onderwijsissue. De nieuwe media maken dat we snel en makkelijk zaken met elkaar kunnen.
- Zorgen dat leerkrachten eigenaar worden van dit Samen10+ intranet is een doel voor 2015-2016.
- Het ‘project paspoort’ van Mohammed Chaara wordt aangeboden aan de groepen 8 van 9 van de 10 scholen. Het doel is de leerlingen in hun kracht zetten, en het werken aan talentontwikkeling en bewustwording van eigen verantwoordelijkheid.
- Een deel van de scholen gaat verder met deel 2 van de trainingen voor ouders van breinspecialist Ria van Dinteren ‘hoe leert mijn kind’ en er zijn scholen die starten met deel 1.
- Verbeterteamleden van een aantal scholen gaat deelnemen aan de leiderschapstrainingen van Leonie de Vree.
- Negen van de tien S10+ scholen nemen deel aan de zomerschool van Samen10+
- De projectleider voert dit jaar binnen S10+ in het kader van een masterstudie een onderzoek uit binnen Samen10+. Doel: ‘de betekenis die S10+ participanten geven aan goed onderwijs in beeld brengen.